Skuteczna Perswazja

Skuteczna perswazja, czyli jak skutecznie wpływać na klientów i partnerów w biznesie

Skuteczna PerswazjaSkuteczna perswazja, czyli sztuka przekonywania innych ludzi do własnych racji od zawsze była w centrum ludzkich zainteresowań.

Trudno się dziwić, ponieważ posiadanie umiejętności skutecznego przekonywania ludzi jest kluczowe, aby budować skutecznie działające zespoły oraz dobre relacje z ludźmi (zarówno w prywatnej, jak i zawodowej sferze życia).

Perswazja przydaje się wszędzie tam, gdzie masz do czynienia z innymi ludźmi. Przydaje się zarówno przy pozyskiwaniu nowych klientów, ale również partnerów do Twojego biznesu w marketingu sieciowym (marketingu wielopoziomowym). Ma zatem kluczowe znaczenie dla wysokości osiąganego przez ciebie pasywnego dochodu z prowadzonego przez Ciebie biznesu.

Zagadnienie skutecznej perswazji i wpływania na ludzi jest oczywiście zagadnieniem bardzo złożonym. Czy da się jednak tą wiedzę tak bardzo skondensować, tak aby móc ją zawrzeć w jednym zdaniu?

Okazuje się, że tak! Dokonał tego Blair Warren producent telewizyjny, autor książek, konsultant marketingowy i wieloletni badacz ludzkiej natury w swoim kursie perswazji w jednym zdaniu.

Najlepsze jest to, że nie ma znaczenia, czy wykorzystasz zasady zawarte w tym jednym zdaniu w rozmowach w cztery oczy, czy w swoich ofertach na stronach internetowych. Zasady skutecznej perswazji są uniwersalne, ponieważ odnoszą się do naszej ludzkiej i niezmiennej od wieków natury.

Dziś świat kręci się tak szybko, że wpływanie na ludzi za pomocą perswazji jest łatwiejsze niż kiedykolwiek. Trzeba jedynie umieć przedrzeć się przez gęsty dym dezinformacji. Jeżeli nie opanowałeś jeszcze sztuki perswazji, nie powinieneś się za to winić. To cud, że przy wszystkich dzisiejszych strategiach i technikach dezinformacyjnych, wciąż potrafimy się nawzajem zrozumieć, nie mówiąc już o skutecznej perswazji 😉

Zanim zdradzę Ci to przełomowe zdanie, które składa się zaledwie z 27 słów, chciałbym jeszcze coś wyjaśnić. Nie raz już o tym wspominałem, ale sprawa jest na tyle kluczowa, że nie zaszkodzi przypomnieć o niej raz jeszcze.

W Polsce wiele ludzi traktuje sprzedaż oraz reklamę negatywnie. Trudno się dziwić, przy obecnym zalewie reklam, które atakują nas na każdym kroku. Sam również w przeszłości miałem do sprzedaży i reklamy dość  negatywny stosunek.

Zmieniło się to, gdy zacząłem zgłębiać tą tematykę i uświadomiłem sobie fakt, że tak naprawdę jedynym celem sprzedaży powinna być pomoc drugiej osobie (klientowi).

Jeżeli produkty lub usługi, które promujesz są w stanie pomóc innym ludziom w pozbyciu się ich problemów, to jesteś na dobrej drodze do osiągnięcia sukcesu. Zrozumiesz bowiem, że jeżeli poprzez sprzedaż pomagasz innym ludziom, to tak naprawdę działasz dla ich dobra, a nie ma nic bardziej motywującego, niż pomaganie innym 🙂

Poza tym, jak już nie raz wspominałem każdy z nasz całe życie coś sprzedaje. Nie ma znaczenia, czy idziesz na rozmowę kwalifikacyjną czy na randkę. W obu przypadkach sprzedajesz (samego siebie oczywiście) 😉

Piszę to dlatego, ponieważ aby osiągnąć sukces w sprzedaży i marketingu sieciowym musisz oswoić się ze sprzedażą i uświadomić sobie, że nie ma w niej nic złego. Wręcz przeciwnie. Jest ona potrzebna i niezbędna do prawidłowego funkcjonowania i rozwoju naszej cywilizacji.

Chcę również podkreślić, że pisząc o perswazji, nie mam absolutnie na myśli manipulacji drugim człowiekiem. Skuteczna perswazja to umiejętność, dzięki której powinieneś być w stanie przedstawić swój produkt lub usługę tak, aby Twoi potencjalni klienci mogli podjąć logiczną i przemyślaną decyzję o zakupie Twojego produktu lub usługi.

Wykorzystaj zatem poniższe zdanie dla dobra innych ludzi, promując im usługi, których faktyczna wartość jest większa niż kwota, jaką mają za nie zapłacić.

Ok, nie trzymam Cię już dłużej w niepewności. Oto zdanie, które może przenieść na całkiem inny poziom Twój biznes oraz Twoje umiejętności sprzedażowe:

Ludzie zrobią wszystko dla tych, którzy zachęcają ich do realizowania marzeń, usprawiedliwiają ich porażki, rozwieją ich obawy, potwierdzą ich podejrzenia i pomagają im obrzucać kamieniami ich wrogów.” – Blair Warren

Brzmi banalnie? Zgadza się. Ale tak się składa, że to właśnie najprostsze rzeczy działają zazwyczaj najlepiej 😉

Dzięki stosowaniu pięciu zasad zawartych w tym zdaniu specjaliści od marketingu, handlowcy, uwodziciele, artyści, a nawet szaleńcy i dyktatorzy są tak skuteczni w swoich działaniach.

Jeżeli nie do końca wierzysz spróbuj znaleźć przykład udanej kampanii reklamowej, która nie wykorzystuje przynajmniej jednej z tych zasad. Gdy już się poddasz, spróbuj znaleźć w swoim otoczeniu udany związek dwojga ludzi, który nie byłby oparty na jednej lub kilku z tych zasad. Znajdź ludzi, między którymi jest ta przysłowiowa „chemia”, ale którzy nie zachęcają się wzajemnie do realizacji własnych marzeń, lub obwiniają partnera za wszystkie porażki, lub nie interesują się ich problemami, albo traktują drugą osobę jak paranoika, albo zostawiają partnera samego na polu walki.

Być może uda Ci się znaleźć taki przykład, ale ja na to miejsce znajdę 100 innych, które potwierdzają tezę zawartą w zdaniu 😉

Pamiętaj również, że choć zasady są banalnie proste, sztuka ich stosowania wymaga ćwiczeń i ciągłego samodoskonalenia. Sam ciągle się ich uczę i zdaję sobie spraw ile mam jeszcze do zrobienia na drodze do osiągnięcia perfekcji 😉

Skuteczna perswazja opiera się zatem na pięciu podstawowych zasadach. Spróbujmy teraz pokrótce przyjrzeć się każdej z nich nieco bliżej.

Ludzie zrobią wszystko dla tych, którzy…

1. zachęcają ich do realizowania marzeń

Rodzice często zniechęcają swoje dzieci do realizowania ich własnych marzeń „dla ich własnego dobra” i na siłę wytyczają im bardziej „rozsądne” cele.

Nie zrozum mnie źle. Jestem pewien, że rodzice robią to z miłości i jednocześnie obawy o przyszłość swoich dzieci. Poza tym robią tak dlatego, że najprawdopodobniej sami zostali tak wychowani i nie znają innych rozwiązań.

Dzieci traktują to jak rzecz zupełnie naturalną, do czasu, aż spotkają na swojej drodze kogoś, kto mocno w nie uwierzy i będzie je zachęcał do podążania za marzeniami, mówiąc, że tak naprawdę nie ma żadnych ograniczeń.

Jak myślisz, kto w takiej sytuacji będzie miał większy wpływ na te dzieci, które mogą naturalnie być już wtedy dorosłymi ludźmi?

2. usprawiedliwiają ich porażki

Bardzo ważne jest abyś pamiętał, że wzięcie pełnej odpowiedzialności za własne życie jest konieczne do tego, aby w pełni je kontrolować, osiągnąć w nim swoje cele i cieszyć się sukcesem. Z drugiej jednak strony, zapewnienie innych, że nie są winni za wszystko co dzieje się w ich życiu, pozwala na bardzo szybkie zbudowanie dobrej relacji z odbiorcą.

Jeżeli będziesz w stanie stanąć po stronie swojego klienta, to zdecydowanie szybciej będziesz w stanie zbudować z nim dobrą relację.

Przyjrzyj się działaniom polityków, a szybko zrozumiesz na czym polega ta umiejętność 😉

3. rozwieją ich obawy

To oczywiste, że jeżeli się czegoś panicznie boisz, nie jesteś w stanie skoncentrować się na niczym innym. Ogarnia Cię swoisty paraliż decyzyjny.

Załóżmy, że boisz się panicznie tego, że z powodu braku pieniędzy staniesz się niewypłacalny. Twoje myśli stale krążą wokół tego tematu. Nie możesz się nad niczym skupić. Nie jesteś w stanie również wymyślić żadnego rozwiązania tego problemu.

Większość Twoich znajomych reaguje w podobny sposób. Mówią Ci, żebyś niczego się nie bał, bo na pewno wszystko „jakoś się ułoży”. Tylko, czy takie słowa są pocieszające? Rzadko. Najczęściej wywołują jeszcze większe przygnębienie, ponieważ w istocie w niczym Ci nie pomagają.

Są jednak ludzie, którzy działają inaczej. Nie wmawiają Ci, że nie ma się czym martwić. Rozmawiają z Tobą tak długo, aż przestajesz się bać. Przedstawiają Ci gotowe rozwiązania problemu, oferują wsparcie i pomoc, opowiadają historie ludzi, którzy byli w zdecydowanie gorszej sytuacji i którzy postępując w określony sposób poradzili sobie świetnie ze swoimi problemami. Nie mówią Ci również, jak masz się czuć, ale uważnie słuchają i podsuwają rozwiązania.

Kiedy dręczą Cię obawy, jaką osobę chciałbyś mieć przy sobie?

4. potwierdzą ich podejrzenia

Każdy z nas ma swoje przekonania i opinie. Wszyscy kierujemy się w życiu pewnymi podejrzeniami i kiedy spełnią się nasze „przepowiednie”, lubimy mówić „Wiedziałem, że tak będzie”.

Kiedy potwierdzasz czyjeś przewidywania na dowolny temat, czuje się on dowartościowany i szybko zyskujesz jego sympatię, ponieważ każdy z nas lubi mieć rację. Taka jest już nasza odwieczna ludzka natura 😉

5. pomagają im obrzucać kamieniami ich wrogów

Nic tak nie jednoczy ludzi jak wspólny wróg. Zdaję sobie sprawę z tego, że to brzmi dość okrutnie, ale taka jest prawda 😉

Każdy z nas ma wrogów i każdy z nas jest zaangażowany w jakąś walkę. Tymi wrogami mogą być pojedyncze osoby, organizacje, grupy społeczne, choroby, religie, negatywne uczucia (takie jak strach), albo cokolwiek innego, do czego potrzeba sprzymierzeńca. Jeżeli pokażesz potencjalnym klientom lub partnerom, że macie wspólnego wroga, to ludzie zaczną postrzegać Cię jak przyjaciela, a nawet partnera.

Oczywiście musisz zdawać sobie sprawę z tego, że określenie wspólnego wroga spowoduje najprawdopodobniej, że reszta będzie postrzegać Ciebie jak swojego wroga.

Prawda jednak jest taka, że nie jest realne abyś osiągnął pełną akceptację ze strony wszystkich ludzi, bo nie da się zadowolić każdego. Zawsze znajdziesz na swojej drodze sprzymierzeńców i przeciwników. Jest to całkiem naturalne, i trzeba się z tym pogodzić. Jeżeli będziesz się tego obawiać, to stale będziesz odwlekał działania, co z kolei nie doprowadzi Cię do żadnych rezultatów!

Myślę, że najtrafniej podsumował to Arystoteles:

„Jeżeli chcesz uniknąć krytyki, nic nie mów, nic nie rób, bądź nikim” – Arystoteles

Zauważ również, że w powyższych pięciu zasadach brakuje jednej kluczowej rzeczy, która według większości ludzi odgrywa najistotniejszą rolę w procesie perswazji. Domyślasz się o czym mówię?

Zgadza się. Brakuje w niej Ciebie. Nie ma tutaj ani słowa o Twoich potrzebach, marzeniach, nadziejach czy problemach. Nie ma nic o Twojej ofercie, ani o tym co Ty sądzisz.

To jest cała istota osiągania sukcesu zarówno w życiu jak i w marketingu sieciowym. Chodzi wyłącznie o to, co myśli i robi druga osoba, ponieważ im lepiej potrafisz pomagać ludziom i zauważać ich potrzeby, tym lepsze efekty osiągniesz i tym większy sukces stanie się Twoim udziałem.

Wszystkie zasady mówią nie o Tobie, ale o drugiej osobie. Dlatego właśnie tak istotne jest abyś potrafił „wejść” w sposób myślenia potencjalnego klienta lub partnera.

Dlaczego tak jest? Wynika to z naszej ludzkiej natury. Im bardziej naciskasz, na tym większy opór trafiasz. Gdy koncentrujesz się na tym, czego Ty chcesz ludzie zaczną Ci się sprzeciwiać. Taka już jest nasza ludzka natura. Politycy kłamią, słońce wschodzi na wschodzie, a ludzie opierają się naciskom 😉

Mało kto będzie jednak próbował się opierać, gdy będziesz chciał zaspokoić jego potrzeby, lub rozwiązać jego problemy. Jeżeli uda Ci się to osiągnąć, stworzysz silną więź i wzbudzisz w drugiej osobie naturalne pragnienie odwdzięczenia się. Jest to jedno z najsilniejszych pragnień zakorzenionych w ludzkiej psychice. Nazwane przez profesora psychologii Roberta B. Cialdini zasadą wzajemności.

Oczywiście umiejętność skupienia się na potrzebach drugiej osoby nie oznacza, że powinieneś zignorować swoje własne potrzeby i pragnienia. Jednakże odpowiednim momentem, aby skoncentrować się na nich, są chwile, gdy jesteś sam. To jest idealny moment, aby odpowiedzieć sobie na pytanie, co chcesz osiągnąć w trakcie danej rozmowy. Jednak gdy już wyznaczysz sobie swoje cele i staniesz twarzą w twarz z daną osobą, skoncentruj się na niej. W ten sposób Twoje pragnienia zostaną wyrażone całkowicie naturalnie (albo spontanicznie, albo na prośbę rozmówcy), a naturalnie wyrażane pragnienia często są spełniane bez większego wysiłku.

Stosując zatem powyższe zasady zachęcam Cię, abyś dołączył do zespołu i odważnie realizował swoje marzenia. To, że do tej pory nie udało Ci się jeszcze osiągnąć sukcesu na jaki zasługujesz nie jest w istocie Twoją winą, ale raczej winą negatywnego programowania społecznego, któremu każdy z nas jest poddawany od najmłodszych lat. Być może masz jeszcze obawy, czy potrafisz zmienić swoje życia i postępowanie tak, aby zacząć przyciągać do siebie ludzi i wydarzenia, które będą z dnia na dzień zbliżać Cię do osiągnięcia Twoich celów. Ale te obawy będą słabnąć w miarę, jak zaczniesz współpracować z ludźmi, którzy myślą podobnie do Ciebie i będą Cię wspierać na drodze do Twojego sukcesu. Jeżeli już teraz w głębi serca czujesz, że nie wydobyłeś drzemiącego w Tobie potencjału, masz absolutną rację. Twoje ukryte talenty i umiejętności tylko czekają, aby pokazać je światu. Dołącz do zespołu, a wspólnie rozprawimy się z naszym największym wrogiem, którym jest strach przed porażką, powodujący odwlekanie działania w nieskończoność 😉

Jak zwykle zachęcam Cię również do komentowania 😉

Damian Krawczyk

Damian Krawczyk

Lider Zespołu, Inwestor at Damian Krawczyk
Jestem pasjonatem kreatywnych form inwestowania oraz zarabiania pieniędzy, szczególnie w obszarze nieruchomości i E-biznesu.

Jeżeli chcesz mieć życie dla siebie, czyli jednocześnie pieniądze, czas i zdrowie, jestem w stanie Ci w tym pomóc 🙂

Interesują mnie również wszelkie nowinki w świecie nowoczesnych technologii, w szczególności internetowych.

Pasjonuje mnie tematyka rozwoju osobistego, dlatego ciągle uczę się i rozwijam. Możliwości jakie drzemią w każdym z nas są praktycznie nieograniczone 😀

Poza tym uwielbiam sport w praktycznie każdej możliwej formie, dobrą muzykę, inspirującą literaturę oraz podróże.
Damian Krawczyk

Latest posts by Damian Krawczyk (see all)

5 komentarzy do “Skuteczna perswazja, czyli jak skutecznie wpływać na klientów i partnerów w biznesie

  1. trzeba działać etycznie, nie można manipulować. Nie chciałbym żeby mój partner, klient obudził się następnego dnia i stwierdził że w sumie to on tego nie chciał zrobić
    tomekprusik ostatnio opublikował…Copywriting internetowyMy Profile

  2. Manipulacja jest złą praktyką, ale odpowiednie podejście partnerów do kwestii rozwiązywanych przez ich współpracę jest bardzo ważna i na miejscu. Fajny artykuł, warty przeczytania.

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *

two × three =

CommentLuv badge