Jak sprzedawać

Jak zwiększyć sprzedaż, czyli jak sprzedawać skutecznie i zostać sprzedawcą doskonałym

Jak sprzedawaćWielu handlowców zadaje sobie pytanie jak sprzedawać skutecznie swoje produkty czy usługi i jak zwiększyć sprzedaż, a co za tym również swój dochód, nie poświęcając na to więcej czasu?

Zbliżają się święta i kończy się bieżący rok. Jest to czas noworocznych postanowień, ustalania nowych bardziej ambitnych celów i planów na rok 2015. Z tej okazji chciałbym podzielić się z Tobą cennymi strategiami i pomysłami, które pozwolą Ci znacząco zwiększyć Twoje dochody w nadchodzącym roku. Jeżeli je odpowiednio zastosujesz i wdrożysz nie tylko jesteś w stanie zwiększyć swoje miesięczne dochody, ale również wygenerować dochód pasywny i osiągnąć wolność finansową.

Być może rodzi się w Twojej głowie myśl, że ten artykuł nie jest dla Ciebie, bo Ty niczego nie sprzedajesz i podchodzisz do sprzedawców z rezerwą. Odpowiem na to w ten sposób. Każdy z nas jest sprzedawcą, czy nam się to podoba, czy też nie 😉

Wielu z nas sprzedaż kojarzy jedynie z nachalnymi akwizytorami, którzy próbują wcisnąć nam na siłę jakiś bubel, którego w dodatku nie potrzebujemy. Jest to jednak zbyt wąskie spojrzenie na to zagadnienie. Pojęcie sprzedaży jest znacznie szersze i towarzyszy Ci niemalże w każdej dziedzinie Twojego życia.

Oto przykłady. Rozmowa kwalifikacyjna to de facto sprzedaż, z tym, że w tym wypadku występujesz jako sprzedawca samego siebie, klientem jest potencjalny pracodawca, a list motywacyjny i CV można potraktować jak ulotki reklamowe Twojej osoby (umiejętności, predyspozycji etc.) 🙂

Randka to również sprzedaż. Służy ona poznawaniu drugiej strony, aby zdecydować, czy do siebie pasujecie. Co zatem robicie. Występujecie oboje w rolach sprzedawcy i klienta zarazem, jest to więc obustronna transakcja sprzedaży 😉 Albo do siebie pasujecie i transakcja zostanie zawarta, albo nie i każde idzie w swoją stronę 😉

Można to jeszcze bardziej uogólnić. Gdy rozmawiasz z drugim człowiekiem najczęściej sprzedajesz mu swoje idee (poglądy, przekonania itp.). Jeżeli przekonasz drugą osobę do swoich poglądów, to można powiedzieć, że sprzedałeś mu swoje idee. Jeżeli Ci się to nie uda, to transakcja sprzedaży kończy się niepowodzeniem.

Widzisz zatem, że tak naprawdę wszystko w naszym życiu jest sprzedażą. Sprzedaż jest niezbędna i użyteczna, ponieważ pomaga nam w zaspokajaniu potrzeb. Ważne tylko, aby była oparta na wzajemnym zaufaniu i szacunku dla drugiej strony, a jej celem powinno być jak najpełniejsze zaspokojenie potrzeb obydwu stron transakcji.

Czym lepiej potrafisz sprzedawać, tym łatwiejsze staje się Twoje życie, bo umiejętności te możesz stosować praktycznie wszędzie. Sprzedaż rządzi się niezmiennymi prawami. Oznacza to, że jeżeli skuteczni sprzedawcy stosują sprawdzone sposoby, aby sprzedawać dużo i bez większego wysiłku, również i Ty możesz robiąc dokładnie to samo i ćwicząc każdego dnia (aby ciągle doskonalić swoje umiejętności) osiągać podobne rezultaty.

Nikt nie jest od Ciebie ani lepszy ani mądrzejszy. Jeżeli ktoś radzi sobie w sprzedaży (oraz każdej innej dziedzinie) lepiej od Ciebie, to jedynie dowód na to, że wcześniej opanował strategie i umiejętności prowadzące do sukcesu w sprzedaży.

W takim razie jak sprzedawać skutecznie i stać się sprzedawcą doskonałym?

Poniżej zamieszczam listę strategii, które jeżeli je zastosujesz z pewnością pomogą Ci sprzedawać więcej, szybciej i łatwiej i które po zastosowaniu przejdą Twoje najśmielsze oczekiwania:

1. Podejmij decyzję, że staniesz się jednym z najlepszych sprzedawców w swojej dziedzinie.

Wyznacz sobie taki cel i nie odpuszczaj, dopóki nie osiągniesz tego celu. W tej kwestii kluczowy jest optymizm. Jeżeli jesteś optymistą, ambitnie podchodzisz do swoich zadań i jesteś wytrwały i konsekwentny, a to z kolei prowadzi do sukcesu zarówno w sprzedaży jak i w każdym innym aspekcie Twojego życia.

2. Wybór odpowiedniego produktu lub usługi do sprzedaży to klucz do sukcesu.

Możesz co prawda sprzedawać produkty na trudnym i konkurencyjnym rynku, tylko po co utrudniać sobie życie? Znajdź (podobnie zresztą jak ja 😉 ) rynek (niszę) w której konkurencja jest minimalna, a rynek szeroki i chłonny, a Twoja droga do sukcesu będzie znacznie łatwiejsza i przyjemniejsza zarazem.

3. Wyznacz sobie jasne cele odnośnie wysokości planowanego dochodu oraz sprzedaży.

Zaplanuj ile dokładnie chcesz zarobić w 2015 roku, podziel tą kwotę na miesiące oraz na tygodnie. Przelicz ile musisz sprzedać, aby taki dochód osiągnąć. Kontroluj również na bieżąco, czy realizujesz plany. Jeżeli nie, podejmuj działania zmierzające do poprawy wydajności.

4. Działaj jakby niepowodzenie nie wchodziło w grę.

Kluczem jest ciągłe wychodzenie ze swojej strefy komfortu i działanie pomimo strachu przed porażką i odmową. Czym więcej ćwiczysz i przełamujesz swoje lęki, tym strach staje się coraz mniejszy, a Twoje poczucie własnej wartości oraz optymizm rośnie.

5. Wkładaj całe serce w to co robisz.

Wszystko co robisz rób na 100% procent swoich możliwości. Nie staraj się iść na kompromisy i nie uznawaj tak powszechnej w dzisiejszych czasach bylejakości 😉

Tak jak robisz cokolwiek, tak robisz wszystko

6. Współpracuj z pozytywnie nastawionymi ludźmi sukcesu.

Unikaj natomiast malkontentów, ponieważ swoim narzekaniem tylko ściągają Cię w dół, podcinają Ci skrzydła, zniechęcają do działania i nie pozwalają na osiągnięcie przez Ciebie szczytowej wydajności i możliwości.

 Jesteś średnią pięciu osób, z którymi spędzasz najwięcej czasu – Jim Rohn

7. Wizualizuj siebie jako jednego z najlepszych sprzedawców w swojej branży.

Zgodnie z prawem przyciągania to o czym myślisz staje się w przyszłości rzeczywistością. Nakarm Twoją podświadomość pozytywnymi i pełnymi emocji obrazami samego siebie, jako osoby kompetentnej, pewnej siebie i kontrolującej swoje życie, a zaprogramujesz się tak, aby jak najlepiej sprzedawać w każdej sytuacji. Twój umysł jest najpotężniejszym komputerem i najcenniejszym zasobem, jakim dysponujesz.

8. Kontroluj swój wewnętrzny dialog.

Rozmawiaj z takim sobą, jakim chcesz być, a nie z obecnym sobą. Możesz mówić do siebie: „Lubię siebie! Jestem najlepszy! Potrafię to zrobić! Kocham swoją pracę! Jestem szczęśliwy! Jestem zdrowy! Czuję się świetnie!”, a Twoja podświadomość dostosuje się do tych słów.

9. Zadbaj o swoje zdrowie fizyczne.

Odpowiednio się odżywiaj, wykonuj ćwiczenia fizyczne, a także zażywaj odpoczynku i rekreacji, aby mieć dużo energii do działania i optymistycznie podchodzić do przeszkód na Twojej drodze do sukcesu.

10. Bądź profesjonalistą w tym co robisz.

Bądź konsultantem, doradcą, nauczycielem i źródłem cennych informacji dla Twoich klientów. Pamiętaj, że Twoim głównym celem jest zaspokajanie potrzeb i rozwiązywanie problemów przy pomocy tego co sprzedajesz, a nie sprzedaż za wszelką cenę czegoś, co nie jest dla danej osoby odpowiednie i czego nie potrzebuje.

11. Na każde spotkanie bądź odpowiednio przygotowany.

Dowiedz się o swoim kliencie jak najwięcej, abyś był w stanie optymalnie dostosować swój produkt lub usługę do jego potrzeb.

12. Twoja nauka nigdy się nie kończy.

Codziennie poszerzaj swoją wiedzę i ucz się nowych umiejętności, które będą doskonaliły Twój warsztat sprzedażowy. Wiedzę możesz czerpać zarówno z książek, jak i od najlepszych sprzedawców. Liderzy chętnie dzielą się swoją wiedzą i są prawdziwą kopalnią kreatywnych pomysłów. Bierz również regularnie udział w różnego rodzaju szkoleniach sprzedażowych (zarówno stacjonarnych jak i internetowych).

13. Bierz pełną odpowiedzialność za swoje wyniki

Traktuj samego siebie jako jednoosobową firmę (korporację) zajmującą się sprzedażą i bierz pełną odpowiedzialność za wyniki, które ta firma (czyli Ty) osiąga. Wyrzuć wymówki do kosza i skoncentruj się na realizacji celów oraz na wynikach swojej działalności. Pracujesz dla samego siebie i sam jesteś swoim szefem, a firmy z którymi współpracujesz, są jedynie twoimi partnerami w biznesie.

 14. Nigdy nie zapominaj o podstawach

Pamiętaj o podstawowym modelu opisującym proces sprzedaży, jakim jest model AIDA(S).

Attention (uwaga) – spraw, aby potencjalny klient Cię słuchał. Przyciągnij jego uwagę, aby nic innego go nie absorbowało,

Interest (zainteresowanie) – wzbudź zainteresowanie klienta poprzez pokazanie mu, jakie korzyści osiągnie nabywając Twój produkt lub usługę,

Desire (pożądanie) – spraw, aby korzyści z posiadania produktu lub usługi były dla klienta tak wielkie, że chce go posiadać natychmiast,

Action (działanie) – poproś klienta o podjęcie ostatecznej decyzji i domknij sprzedaż,

Satisfaction (satysfakcja) – zadbaj o to, aby klient był zadowolony z dokonanego zakupu, a z pewnością nie raz jeszcze do Ciebie wróci, ponieważ zdobędziesz jego zaufanie.

15. Buduj z klientem długoterminowe relacje.

Bądź osobą, którą ludzie darzą sympatią oraz zaufaniem. Pytaj, uważnie słuchaj odpowiedzi i koncentruj się na potrzebach Twojego klienta. Pamiętaj, że:

Ten kto pyta kontroluje rozmowę – Brian Tracy

16. Bądź specjalistą od spraw finansów swojego klienta.

Pokaż klientowi, że zakup Twojego produktu jest dla niego opłacalną inwestycją, która mu się prędzej czy później zwróci. Sprzedawaj takie produkty lub usługi, które zwracają się bardzo szybko 🙂

17. Edukuj swojego klienta (stań się kopalnią wiedzy na temat produktu lub usługi którą sprzedajesz).

Opanuj do perfekcji wszelkie korzyści, jakie potencjalny klient może zyskać dzięki jego posiadaniu i dziel się nimi ze swoim klientem, tak aby był w stanie w 100% wykorzystać jego potencjał i zmaksymalizował przyjemność z jego posiadania.

18. Bądź jak najbardziej wiarygodny.

Ubieraj się jak profesjonalista, zachowuj się jak profesjonalista, mów jak profesjonalista, bądź zawsze pozytywnie nastawiony oraz serdeczny, zadbaj o referencje od zadowolonych klientów. Zwracaj uwagę na każdy detal, który buduje Twój autorytet, oraz Twoją markę.

19. Naucz się rozwiewać wątpliwości.

Opracuj dobrze przemyślane odpowiedzi na najczęściej pojawiające się wątpliwości, które wstrzymują klienta przed decyzją o nabyciu Twojego produktu lub usługi.

20. Naucz się odpowiednio uzasadniać cenę.

Pokaż klientowi korzyści z produktu, które uzasadniają płaconą za ten produkt cenę (uczciwa cena). Niech ma świadomość, że produkt lub usługa jest warta każdej złotówki, jaką za ten produkt płaci.

21. Naucz się domykać sprzedaż.

Jeżeli z Twojej analizy potrzeb wynika, że produkt lub usługa jest dla klienta odpowiednia po prostu spróbuj domknąć sprzedaż. Jeżeli klient ma nadal jakieś wątpliwości, na pewno Ci o nich powie 😉

22. Czas jest Twoim najcenniejszym zasobem (to swój czas tak na prawdę sprzedajesz).

Nie marnuj czasu na działania, które nie przybliżają Cię do realizacji celów. Koncentruj się na sprzedaży, a nie na czynnościach, które tylko pozorują Twoją pracę (rozmowy ze współpracownikami, picie kawy, czytanie bzdur w gazetach itp. 😉

23. Stosuj Zasadę Pareto (80/20).

Koncentruj się na najistotniejszych czynnościach i najważniejszych klientach, którzy mają największy wpływ na wysokość Twojego dochodu. Marginalizuj te czynności i tych klientów, którzy są najbardziej czasochłonni, a ich wpływ na Twoje wyniki jest niewielki.

24. Niech Twój „Lejek Sprzedażowy” zawsze będzie pełny.

Twój sukces w sprzedaży zależy od tego, czy poszukujesz odpowiednich potencjalnych klientów (Prospekting), odpowiednio prezentujesz produkt lub usługę oraz czy potrafisz domykać sprzedaż. Jeżeli wszystkie trzy obszary funkcjonują jak należy, musisz osiągać bardzo dobre wyniki.

25. Optymalizuj logistykę sprzedaży.

Jeżeli sprzedajesz swój produkt na bezpośrednich spotkaniach z klientem optymalizuj kolejkę spotkań w taki sposób, aby maksymalnie skrócić czas, który poświęcasz na przemieszczanie się z jednego spotkania na kolejne.

Mam nadzieję, że powyższe wskazówki oraz strategie dotyczące tego jak sprzedawać skutecznie i stać się sprzedawcą doskonałym pomogą Ci w osiągnięciu założonych przez Ciebie na 2015 rok celów i planów. Z całego serca życzę Ci wielu sukcesów oraz radości na drodze do doskonałości 🙂

Pamiętaj, że ograniczenia tkwią jedynie w nas samych i nic nie jest w stanie ograniczyć tego, co możesz osiągnąć w trakcie swojego życia 🙂

Zapraszam Cię oczywiście do komentowania i dodawania swoich propozycji, a także do kontaktu ze mną oraz do współpracy. Cele zawsze najszybciej oraz najprościej osiąga się w drużynie. 🙂

Klub Platynowy

Damian Krawczyk

Damian Krawczyk

Lider Zespołu, Inwestor at Damian Krawczyk
Jestem pasjonatem kreatywnych form inwestowania oraz zarabiania pieniędzy, szczególnie w obszarze nieruchomości i E-biznesu.

Jeżeli chcesz mieć życie dla siebie, czyli jednocześnie pieniądze, czas i zdrowie, jestem w stanie Ci w tym pomóc 🙂

Interesują mnie również wszelkie nowinki w świecie nowoczesnych technologii, w szczególności internetowych.

Pasjonuje mnie tematyka rozwoju osobistego, dlatego ciągle uczę się i rozwijam. Możliwości jakie drzemią w każdym z nas są praktycznie nieograniczone 😀

Poza tym uwielbiam sport w praktycznie każdej możliwej formie, dobrą muzykę, inspirującą literaturę oraz podróże.
Damian Krawczyk

Latest posts by Damian Krawczyk (see all)

2 komentarze do “Jak zwiększyć sprzedaż, czyli jak sprzedawać skutecznie i zostać sprzedawcą doskonałym

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *

15 − 14 =

CommentLuv badge